3x3 - przypomnienie zasad
Krótkie omówienie podstawowych przepisów koszykówki 3 na 3
Już w sobotę ruszamy z rozgrywkami CNBA 3x3. Przypominamy najważniejsze przepisy gry:
1. Mecz trwa 10 minut (czas zatrzymywany tylko na przerwy na żądanie i w ostatniej minucie meczu kiedy piłka jest martwa) lub do 21 punktów.
2. Nie są liczone faule zawodników (z wyjątkiem fauli niesportowych). Po dwóch faulach niesportowych zawodnik musi udać się do szatni lub opuścić halę.
3. Rozpoczęcie meczu - drużyna która wygra losowanie (podrzut monetą) może wybrać posiadanie piłki w pierwszej akcji meczu lub na początku ewentualnej dogrywki.
4. 7,8 i 9 faul drużyny W OBRONIE karany jest zawsze dwoma rzutami wolnymi. Dotyczy to również przypadku, kiedy zawodnik jest faulowany w akcji rzutowej i piłka wpada do kosza.
5. 10 i każdy kolejny faul W OBRONIE jest zawsze karany dwoma rzutami wolnymi i posiadaniem piłki po checkballu.
6. Po każdym faulu (bez rzutów) i po wyjściu piłki poza boisko, drużyna rozpoczyna akcję NAPRZECIWKO kosza, poza łukiem. Piłkę wprowadza się poprzez checkball, czyli podanie do obrońcy i odegranie jej do atakującego.
7. Checkball - zawodnik obrony wykonuje normalne podanie bezpośrednio do przeciwnika lub kozłem. Obrońca musi stać minimum metr od atakującego podczas podania.
8. Dogrywka - pierwsza drużyna która rzuci 2 PUNKTY w dogrywce wygrywa mecz.
9. Po straconym koszu lub przechwycie, drużyna, która przechodzi do ataku musi wykozłować piłkę lub podać piłkę do partnera, który znajduje się na polu poza łukiem. Uważa się, że zawodnik wykozłowujący piłkę znajduje się poza łukiem, kiedy ŻADNA ZE STÓP NIE DOTYKA POLA ZA 1 PUNKT.
10. Po zdobytym koszu, drużyna, która zaczyna grę w obronie nie może bronić zawodnika atakującego, który przebywa z piłką w półkolu bez szarży. W przypadku takiej obrony sędzia powinien przekazać oficjalne ostrzeżenie, a w kolejnych takich sytuacjach orzec faul techniczy.
11. Każda drużyna ma na wykonanie akcji 12 sekund. Sędziowie sa odpowiedzialni za to, aby poinformować drużynę, kiedy pozostają 3 sekundy do końca akcji.
12. Zmiany - są zezwolone podczas sytuacji martwej piłki oraz przed checkballem. Zmiany nie są zgłaszane do sędziów. Zmiana prawidłowa musi być przeprowadzona w odpowiednim momencie, a zawodnicy zmieniający się muszą nawiązać ze sobą kontakt fizyczny. W przypadku nieprawidłowej zmiany sędzia powinien orzec faul techniczny.
13. Przerwy na żądanie - każda drużyna ma do dyspozycji jedną przerwę na żądanie trwającą 30 sekund.
W razie pytań i wątpliwości odnośnie przepisów lub sytuacji niewyjaśnionych w oficjalnych przepisach FIBA prosimy o kontakt telefoniczny (502202254) lub mailowy (koordynator@cnba.pl).
Oficjalne Przepisy dostępne są w zakładce "Dokumenty" oraz TUTAJ i TUTAJ. Wersja polska dostępna TUTAJ.
1. Mecz trwa 10 minut (czas zatrzymywany tylko na przerwy na żądanie i w ostatniej minucie meczu kiedy piłka jest martwa) lub do 21 punktów.
2. Nie są liczone faule zawodników (z wyjątkiem fauli niesportowych). Po dwóch faulach niesportowych zawodnik musi udać się do szatni lub opuścić halę.
3. Rozpoczęcie meczu - drużyna która wygra losowanie (podrzut monetą) może wybrać posiadanie piłki w pierwszej akcji meczu lub na początku ewentualnej dogrywki.
4. 7,8 i 9 faul drużyny W OBRONIE karany jest zawsze dwoma rzutami wolnymi. Dotyczy to również przypadku, kiedy zawodnik jest faulowany w akcji rzutowej i piłka wpada do kosza.
5. 10 i każdy kolejny faul W OBRONIE jest zawsze karany dwoma rzutami wolnymi i posiadaniem piłki po checkballu.
6. Po każdym faulu (bez rzutów) i po wyjściu piłki poza boisko, drużyna rozpoczyna akcję NAPRZECIWKO kosza, poza łukiem. Piłkę wprowadza się poprzez checkball, czyli podanie do obrońcy i odegranie jej do atakującego.
7. Checkball - zawodnik obrony wykonuje normalne podanie bezpośrednio do przeciwnika lub kozłem. Obrońca musi stać minimum metr od atakującego podczas podania.
8. Dogrywka - pierwsza drużyna która rzuci 2 PUNKTY w dogrywce wygrywa mecz.
9. Po straconym koszu lub przechwycie, drużyna, która przechodzi do ataku musi wykozłować piłkę lub podać piłkę do partnera, który znajduje się na polu poza łukiem. Uważa się, że zawodnik wykozłowujący piłkę znajduje się poza łukiem, kiedy ŻADNA ZE STÓP NIE DOTYKA POLA ZA 1 PUNKT.
10. Po zdobytym koszu, drużyna, która zaczyna grę w obronie nie może bronić zawodnika atakującego, który przebywa z piłką w półkolu bez szarży. W przypadku takiej obrony sędzia powinien przekazać oficjalne ostrzeżenie, a w kolejnych takich sytuacjach orzec faul techniczy.
11. Każda drużyna ma na wykonanie akcji 12 sekund. Sędziowie sa odpowiedzialni za to, aby poinformować drużynę, kiedy pozostają 3 sekundy do końca akcji.
12. Zmiany - są zezwolone podczas sytuacji martwej piłki oraz przed checkballem. Zmiany nie są zgłaszane do sędziów. Zmiana prawidłowa musi być przeprowadzona w odpowiednim momencie, a zawodnicy zmieniający się muszą nawiązać ze sobą kontakt fizyczny. W przypadku nieprawidłowej zmiany sędzia powinien orzec faul techniczny.
13. Przerwy na żądanie - każda drużyna ma do dyspozycji jedną przerwę na żądanie trwającą 30 sekund.
W razie pytań i wątpliwości odnośnie przepisów lub sytuacji niewyjaśnionych w oficjalnych przepisach FIBA prosimy o kontakt telefoniczny (502202254) lub mailowy (koordynator@cnba.pl).
Oficjalne Przepisy dostępne są w zakładce "Dokumenty" oraz TUTAJ i TUTAJ. Wersja polska dostępna TUTAJ.