Jak się gra na jeden kosz?
Zapraszamy do zapoznania się z podstawami przepisów 3x3.
Już w sobotę odbędą się pierwsze mecze w ramach dwóch lig koszykówki na jeden kosz. Z tej okazji przygotowaliśmy krótkie wyjaśnienie przepisów w trzech obszarach. Pierwszym z nich jest zmiana posiadania oraz wznowienie gry, które są zupełnie inne niż w standardowej koszykówce.
Drużyna po przechwycie, zbiórce w obronie lub straconym koszu musi spowodować wyjście piłki poza obszar rzutów za jeden punkt. Uznaje się, że manewr ten został wykonany poprawnie jeśli żadna ze stóp zawodnika z piłką nie dotyka pola rzutów za jeden punkt. W poniższym video pokazujemy prawidłowe oraz nieprawidłowe wznowienie gry po zmianie posiadania. Jeśli zawodnik nieprawidłowo wznowił grę wtedy sędzia powinien o tym poinformować poprzez krótki komunikat i wykonać właściwy gest pokazując łuk. Jeśli zawodnik rozpocznie akcję rzutową, wtedy błąd jest popełniony i piłka przyznana przeciwnikom do wprowadzenia po checkballu. Jeśli zawodnik lub drużyna, która niewłaściwie wznowiła grę cały czas jest w posiadaniu piłki, może grać tak długo bez prawidłowego wznowienia, dopóki prawidłowo nie wyjdzie zza łuk lub nie popełni błędu (np. błędu 12 sekund) lub nie rozpocznie akcji rzutowej. Wszystkie popełnione faule w tym czasie są w mocy.
W oddzielnym artykule zajmiemy się jeszcze checkballem, obroną w półkolu bez szarży po koszu oraz grą tyłem do kosza. Dziękujemy arbitrom / zawodnikom CNBA: Dariuszowi Kiedrzyńskiemu, Michałowi Lesiakowi oraz Damianowi Wiadernemu za prezentację wybranych zagadnień.
Drużyna po przechwycie, zbiórce w obronie lub straconym koszu musi spowodować wyjście piłki poza obszar rzutów za jeden punkt. Uznaje się, że manewr ten został wykonany poprawnie jeśli żadna ze stóp zawodnika z piłką nie dotyka pola rzutów za jeden punkt. W poniższym video pokazujemy prawidłowe oraz nieprawidłowe wznowienie gry po zmianie posiadania. Jeśli zawodnik nieprawidłowo wznowił grę wtedy sędzia powinien o tym poinformować poprzez krótki komunikat i wykonać właściwy gest pokazując łuk. Jeśli zawodnik rozpocznie akcję rzutową, wtedy błąd jest popełniony i piłka przyznana przeciwnikom do wprowadzenia po checkballu. Jeśli zawodnik lub drużyna, która niewłaściwie wznowiła grę cały czas jest w posiadaniu piłki, może grać tak długo bez prawidłowego wznowienia, dopóki prawidłowo nie wyjdzie zza łuk lub nie popełni błędu (np. błędu 12 sekund) lub nie rozpocznie akcji rzutowej. Wszystkie popełnione faule w tym czasie są w mocy.
W oddzielnym artykule zajmiemy się jeszcze checkballem, obroną w półkolu bez szarży po koszu oraz grą tyłem do kosza. Dziękujemy arbitrom / zawodnikom CNBA: Dariuszowi Kiedrzyńskiemu, Michałowi Lesiakowi oraz Damianowi Wiadernemu za prezentację wybranych zagadnień.